Spring naar inhoud
Je bent nu op Home Doelen Doel 2: Bereikbaar

Parkeerbeleid en innovatieve verkeersoplossingen

De gemeente zet primair in op meer duurzaam vervoer, maar ook de bereikbaarheid voor auto's is van belang. Het is de opgave om slim om te gaan met autogebruik, juist om de stad en haar centrum bereikbaar te houden. Daarom willen we het gemotoriseerde verkeer zoveel mogelijk bundelen op verkeersaders zoals de A15, A16, N3 en Laan der VN. Het parkeerbeleid willen we hierop aanpassen. 


Dit kan bijvoorbeeld door slimme verkeersregelinstallaties, te differentiëren in parkeerkosten en transferia (knopen) aan de randen van de stad te realiseren waar automobilisten kunnen overstappen op een ander vervoermiddel (ov, fiets, te voet). Transferpunten die hiervoor in beeld zijn: Weeskinderendijk, Gezondheidspark, Merwedekade en Biesbosch ten behoeve van toerisme en recreatie.


Een verplichting die onze gemeente heeft, is ruimte reserveren voor een eventuele verbreding van de A16. Het Rijk heeft verbreding van de A16 in de planning staan. Naar verwachting na 2030 en Dordrecht dient hieraan mee te werken. Als het project van start gaat, kunnen wij er mogelijk wel een aantal wensen aan koppelen.

Uitwerking in programma's, afspraken en/of omgevingsplan

  • Fietsvisie en uitvoeringsprogramma Dordt fietst verder!
  • Verkeersstructuurplan centrum 2013-2023.
  • Verkeerstructuurplan Spuiboulevard.
  • Aanpak verkeersonveilige locaties.
  • Integrale visie op laadinfrastructuur.
  • Volgen van de planning van het Rijk en tijdig een plan maken voor de reconstructie van verbreding A16 (Wielwijk). De reservering voor de verbreding van de A16 nemen we op in het omgevingsplan. 
  • Actieplan duurzame mobiliteit.


Aandachtspunten vanuit de impactbeoordeling: Bereikbare stad

Ontwikkeling van 10.000 woningen en 4.000 banen leidt tot een toename van verkeersbewegingen, zeker bij een ‘traditionele’ keuze waarin de auto nog de hoofdrol speelt. De toename van verkeersbewegingen komt op een wegennet dat nu al (over)belast is en leidt tot stagnatie en filevorming en daarmee vermindering van de doorstroming en bereikbaarheid. Dit speelt met name bij de locaties die ontsluiten op de A16/N3 en de belangrijkste stadsontsluitingswegen zoals de Laan der
Verenigde Naties. 


Lees meer over de impactbeoordeling: Bereikbare stad

Vragen?

Neem contact met ons op. Wij beantwoorden graag al uw vragen.

Contact

Deze website is gemaakt in opdracht van de gemeente Dordrecht.


Spuiboulevard 300
Telefoon: 14078

 omgevingsvisie@dordrecht.nl