Spring naar inhoud
Je bent nu op Home Doelen Doel 2: Bereikbaar

Stimuleren van het (hoogwaardig) openbaar vervoer (HOV)

De gemeente wil het reizen per spoor aantrekkelijker maken voor de Dordtenaren. Daarom zet de gemeente in op het versterken van het spoornetwerk met vaker komende en gaande treinen, snellere treinen en meer bestemmingen. Daarnaast wil de gemeente vervoerwijzen op stationslocaties in alle richtingen verknopen. 


Naast behoud van een goede frequente IC-verbindingen is de inzet om hoogfrequent met Light Rail materieel te rijden tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. Deze nieuwe verbinding biedt kansen voor nieuwe haltes Leerpark/Gezondheidspark en Amstelwijck. 


Voor snel en frequent openbaar vervoer over de weg is een verbetering van het HOV-busnetwerk wenselijk tussen de Drechtsteden onderling en richting Rotterdam Zuidplein en Rotterdam Kralingse Zoom. Om het hoogwaardig openbaar vervoer door te ontwikkelen naar R-Net zijn directe routes van A naar B nodig, moet de frequentie omhoog en moeten goede ov-knooppunten (Dordrecht CS en Leerpark/Gezondheidspark) beschikbaar zijn.


Voor de ontsluiting van voorzieningen en ontwikkelingen aan het water, is regiovervoer over water een aanvullende schakel in het huidige en toekomstige ov-systeem. Daarom zetten we in op uitbouw van het netwerk, het verhogen van de frequentie en de kwaliteit. Verbetering van de ketenintegratie met andere vervoersmiddelen, met name de fiets, is daarbij van belang. Hierbij zijn het opnieuw vormgeven van 2 waterbushaltes Merwedekade/Otto Dickeplein en de halte Biesbosch erg belangrijk. De waterbus is namelijk ook een toeristische trekpleister.

Uitwerking in programma's, afspraken en/of omgevingsplan

  • Fietsvisie en uitvoeringsprogramma Dordt fietst verder!
  • Verkeersstructuurplan centrum 2013-2023.
  • Verkeerstructuurplan Spuiboulevard.
  • Aanpak verkeersonveilige locaties.
  • Integrale visie op laadinfrastructuur.
  • Volgen van de planning van het Rijk en tijdig een plan maken voor de reconstructie van verbreding A16 (Wielwijk). De reservering voor de verbreding van de A16 nemen we op in het omgevingsplan. 
  • Actieplan duurzame mobiliteit.


Aandachtspunten vanuit de impactbeoordeling: Bereikbare stad

Ontwikkeling van 10.000 woningen en 4.000 banen leidt tot een toename van verkeersbewegingen, zeker bij een ‘traditionele’ keuze waarin de auto nog de hoofdrol speelt. De toename van verkeersbewegingen komt op een wegennet dat nu al (over)belast is en leidt tot stagnatie en filevorming en daarmee vermindering van de doorstroming en bereikbaarheid. Dit speelt met name bij de locaties die ontsluiten op de A16/N3 en de belangrijkste stadsontsluitingswegen zoals de Laan der
Verenigde Naties. 


Lees meer over de impactbeoordeling: Bereikbare stad

Vragen?

Neem contact met ons op. Wij beantwoorden graag al uw vragen.

Contact

Deze website is gemaakt in opdracht van de gemeente Dordrecht.


Spuiboulevard 300
Telefoon: 14078

 omgevingsvisie@dordrecht.nl