Bereikbare stad
Verkeer en vervoer
Voor de Dordwijkzone is het van belang dat er continuïteit komt en barrières verdwijnen. Concreet houdt dit in: het doorzetten van waterlopen, het maken van royale natuurvriendelijke oevers en het creëren van goede fiets- en wandelroutes.Via de Dordwijkzone komt het water in het hart van het eiland en kan verdeling plaatsvinden. Een combinatie met fiets- en wandelpaden ligt hierbij voor de hand. Daarbij richten we de hele Dordwijkzone autoluw in. De Dordwijkzone maken we veel beter bereikbaar en doorkruisbaar met een fijnmazig stelsel van wandel- en fietspaden. Van oost naar west om wijken met elkaar te verbinden en van noord naar zuid om poldergebied met centrum te verbinden. Een zogenaamde fietsladder.
De dijken in dit gebied zijn onderdeel van de fietsladder. Het doel is om beweging te stimuleren en de verbindingen met de omgeving te verbeteren. Hierbij moet er een directe aansluiting zijn tussen OV-hubs en het fietsnetwerk. Een deel van de fietsladder bestaat al, er ontbreken alleen een aantal belangrijke schakels. Een extra doelstelling is om deze ladder te combineren met een ecoverbinding over de volledige lengte van het bos. Dit is geslaagd als we de doelsoort ‘de egel’ hier kunnen faciliteren. In een zeer ambitieus scenario verdiepen we de N3 in een open tunnel, waardoor de grootste noord-zuid barrière verdwijnt. Voor de beleving van een continue park zou dit zeer effectief zijn.