Spring naar inhoud
Je bent nu op Home Gebieden Dordwijkzone

Gezonde stad

Milieu

Externe veiligheid

Door de Dordwijkzone is een hoofdtransportas gesitueerd (N3). Deze as heeft een belangrijke functie voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Op basis van het nieuwe veiligheidsbeleid van het Rijk krijgen al deze transportassen aandachtsgebieden voor brand, explosie en toxiciteit toebedeeld. Deze bedragen respectievelijk 30, 200 en 1.500 meter (zie hoofdstuk 4). Gezien de gevaarsetting leidt dat tot onderstaande bebouwingsvrije zones en voorschriftengebieden:
  • Niet bouwen binnen 10-6 contour van de N3.
  • Niet bouwen binnen brandaandachtsgebied van de N3 (30 meter vanaf de zijkant van de infrastructuur).
  • N3: altijd voorschriftengebied explosie (200 meter).
  • Spoor Dordrecht Geldermalsen geen voorschriftengebieden i.v.m. geringe hoeveelheid vervoer van (zeer) brandbare gassen.

Binnen de voorschriftengebieden explosie nemen we maatregelen aan gebouwen conform het besluit bouwwerken leefomgeving. Verder geldt dat we binnen het explosie aandachtsgebied 'N3' geen zeer kwetsbare functies mogen ontwikkelen.

Ter beheersing van het groepsrisico geldt voor de Dordwijkzone dat het groepsrisico kleiner dient te zijn dan Gr< .25 maal de oriëntatiewaarde of een personendichtheid per hectare die hiermee correspondeert. De berekening van het groepsrisico en/of dichtheden dient men uit te voeren volgens de Handleiding risicoanalyse transport.

Geluid
Het aspect geluid is gekoppeld aan het beoogde woonmilieu. Daarbij is een tweedeling gemaakt tussen rustig groen en suburbaan wonen enerzijds en stedelijk wonen anderzijds (zie hoofdstuk 4). Aan de randen van de Dordwijkzone komen rustig groen en suburbaan wonen het meest voor. Naast de voorwaarden op woningniveau moet er binnen de Dordwijkzone aandacht zijn voor geluidluwe plekken in het parkgebied. Vanwege de stedelijke functie is dit de aangewezen plek en route voor wandelaars en fietsers om de drukte van de stad even te ontlopen.

Luchtkwaliteit
Zoals in hoofdstuk 3 is aangegeven streven we naar een permanente verbetering van de luchtkwaliteit met zicht op de WHO advieswaarde. De hiervoor noodzakelijke reductie van de stikstofemissie vermindert de stikstof depositie in dit gebied. Hiermee leveren we een bijdrage aan het behoud van biodiversiteit in de Dordwijkzone.

Openbare ruimte

Het kwaliteitsniveau bepalen we nadat er een meer uitgewerkt ontwerp is gemaakt.

Ondergrond

In principe kent dit gebied alleen schone grond met de klasse achtergrondwaarde. Dit willen we zo houden.

Aanvullende, specifieke acties en programma's

  • Doorontwikkelen fietsladder, inclusief combinatie met een ecoverbinding.
  • Inrichting Dordwijkzone als klimaatbuffer.
  • Groenblauw programma.


Aandachtspunten vanuit inmpactbeoordeling: Dordwijkzone

De impactbeoordeling is bedoeld om te helpen bij het maken van keuzes in de omgevingsvisie. Door voorafgaand aan het maken van keuzes de effecten op de fysieke leefomgeving in beeld te brengen, kan dit ook daadwerkelijk meegewogen worden in de besluitvorming.


Voor de Dordwijkzone zijn er geen specifieke aandachtspunten vanuit de impactbeoordeling voor bepaalde ontwikkelingen.

 

PDF-bestandDownload hier de volledige impactbeoordeling

Vragen?

Neem contact met ons op. Wij beantwoorden graag al uw vragen.

Contact

Deze website is gemaakt in opdracht van de gemeente Dordrecht.


Spuiboulevard 300
Telefoon: 14078

 omgevingsvisie@dordrecht.nl