Bereikbare stad
Verkeer en vervoer
Een goede bereikbaarheid van het centrum voor bewoners en bezoekers van onze stad is essentieel. Dit is onder andere uitgewerkt in het Verkeerstructuurplan Spuiboulevard en Schil West. De ruimte voor de auto in de historische binnenstad is beperkt. Dat betekent dat grote delen van het centrum autoluw zijn maar voor bewoners nog wel toegankelijk per auto. Ze zijn met name goed en snel bereikbaar per fiets, te voet en (klein) openbaar vervoer. Hulpdiensten dienen te allen tijde het centrum te kunnen bereiken. We zetten in op het beperken van het gemotoriseerd vervoer door in te grijpen in het autonetwerk. Daarnaast is het belangrijk om de bestaande infrastructuur (fietspaden, voetpaden, parkeergarages, spoorinfrastructuur, busbanen en wegen voor gemotoriseerd verkeer) maximaal te benutten en deze waar nodig aan te passen.
Parkeervoorzieningen voorzien we aan de rand van het centrum, zoals P+R Weeskinderendijk en Spuihaven om het centrum bereikbaar te houden. We zetten in op slimme spreiding van parkeeraanbod over het gebied en een gevarieerd aanbod met goede aanrijroutes. Bij deze voorzieningen houden we rekening met een toename van elektrisch autoverkeer. Ook de bereikbaarheid per spoor voor treinreizigers is van invloed op de bereikbaarheid en vervoerskeuze van inwoners en bezoekers. In hoofdstuk 3 is al aangegeven hoe dit bevorderd moet worden.
Een autoluw centrum draagt in hoge mate bij aan het verbeteren van de leefbaarheid. Aan de toegangswegen tot het centrum kunnen extra maatregelen nodig zijn om de goede bereikbaarheid te garanderen. Hierbij hebben we aandacht voor leefbaarheid en gezondheid (zie milieu). Tot slot is een goede bewegwijzering van belang om de entree van Dordrecht naar het centrum, zeker bij evenementen, te versterken.