Bereikbare stad
Verkeer en vervoer
De Spoorzone heet niet voor niets de Spoorzone. Het is direct gekoppeld aan de doelen van de verstedelijkingsalliantie: namelijk het kiezen voor een geconcentreerde verstedelijking langs bestaande infrastructuur (de spoorlijn Leiden - Dordrecht). Hierin werkt men de woningbouwopgave, de versterking van de economische toplocaties en de investeringen in openbaar vervoer in samenhang uit. De ambitie is om met deze aanpak 170.000 nieuwe woningen tot 2040 te realiseren in de gehele verstedelijkingszone langs de lijn Leiden - Dordrecht.Voor de regio Drechtsteden is de Spoorzone inclusief stationsgebied in Zwijndrecht de voornaamste gebiedsontwikkeling die een bijdrage aan de verstedelijkingsopgave in Zuid-Holland levert. Dit betekent dat het bouwen van woningen gepaard moet gaan met een investering in het openbaar vervoer. Zo kan een groot deel van de verstedelijking daar direct van profiteren en stimuleert dit het gebruik van duurzaam vervoer in plaats van een evenredige groei aan automobiliteit. Concreet betekent dit focus op de stations Centraal, Gezondheidspark/Leerpark en Amstelwijck, die verbonden zijn door een hoogwaardig openbaar vervoerssysteem (metropolitaan OV met light rail materieel).
Uitgangspunt voor de stationsgebieden in de Spoorzone is een verschuiving in vervoersmodaliteiten. Het streven is dat 50 procent van de mobiliteit plaatsvindt binnen, naar en van het gebied middels openbaar vervoer en langzaam verkeer, in plaats van traditioneel met de auto. Ofwel het ontmoedigen van het autogebruik en stimuleren van alternatieve vormen van mobiliteit. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door geen doorgaand verkeer toe te laten, het delen van voertuigen en parkeerplekken binnen de Spoorzone, het gebruiken van deelfietsen in plaats van leaseauto’s en het instellen van betaald parkeren. Het gebied Maasterras leent zich bij uitstek om de bestaande HUB voorziening Weeskinderendijk uit te breiden naar een volwaardig transferium met aansluitende verbindingen naar centrum, Spuiboulevard en station. Voor alle nieuwe ontwikkelingen binnen de Spoorzone moet een duurzaam mobiliteitsplan vereist zijn. Naast het stimuleren en investeren in het openbaar vervoer, dient de directe stationsomgeving veilige en exclusieve routes en ruimtes voor fietsers en voetgangers te bieden.
Het centraal station van Dordrecht dient voldoende dwarsverbindingen te hebben tussen beide zijden. Dat betekent dat er een toename nodig is van het aantal tunnels en passages met een grotere capaciteit, aantrekkelijkheid, veiligheid, lichtheid en actieve plinten (met winkels en voorzieningen). Verder moet de capaciteit en kwaliteit van fietsenstallingen verbeteren. In het Weizigtpark ontwikkelen we een fietsenstalling voor de fietsers die vanuit het zuiden naar station Dordrecht komen. Ook voor de gewenste uitbreiding van zuidelijke spoorhaltes zoals Leerpark/Gezondheidspark en Amstelwijck moet fietsenstallingscapaciteit onderdeel van toekomstige plannen zijn. Het bestaande fietsnetwerk willen we versterken met een (snel) fietsverbinding in de Spoorzone. Het snelfietspad strekt van Wilgenwende, via Amstelwijck, Dordrecht-Zuid en Leerpark/Gezondheidspark tot station Dordrecht. Vanaf station Dordrecht vervolgt het snelfietspad naar de Zwijndrechtse brug, richting station Zwijndrecht en verder naar Rotterdam.
De Spoorzone vormt een cruciale schakel in de belangrijke logistieke corridor tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam. Beide havens zijn met het achterland verbonden zijn door een uitgebreid infrastructuur netwerk. Dit multimodale netwerk in de corridor bestaat uit spoor, weg, water en pijpleidingen. De Spoorzone in Dordrecht en Zwijndrecht ligt in dit netwerk van belangrijke verbindingen zoals de A16, de N3, de Oude Maas en de spoorlijn tussen Rotterdam en Moerdijk. Voor het goederenvervoer in de logistiek en industrieel belangrijke driehoek Randstad - Antwerpen – Ruhrgebied, heeft deze spoorlijn zelfs een cruciale rol (zie het figuur hiernaast). Dit brengt bij verdere verstedelijking een grote opgave op het gebied van externe veiligheid met zich mee. We blijven daarom inzetten op een alternatief voor het goederenvervoer over het spoor.