Bereikbare stad
Verkeer en vervoer
Verblijven en een goede leefbaarheid staan centraal in de woonwijken en dat betekent dat we waar mogelijk gemotoriseerd verkeer beperken. We bevorderen het gebruik van openbaar vervoer en de fiets. Door actief vervoer te stimuleren, bewegen mensen meer en is er minder geluid van gemotoriseerd verkeer. Dat draagt bij aan gezondheid, luchtkwaliteit en een aantrekkelijke woonomgeving.Het verkeer bundelen we op de verkeersaders, zoals A15, A16, N3, Laan der VN, Provincialeweg, Merwedestraat en Mijlweg. Op de vaak doorsnijdende stadsassen die de verbinding vormen tussen de buitenwijken en het centrum (wijkontsluitingswegen) is de auto-intensiteit hoog. Hier staat de balans tussen leefbaarheid en toegankelijkheid onder druk. In verblijfsgebieden (woongebieden) moet het verblijven voorop staan: gemotoriseerd verkeer is ondergeschikt, met uitzondering van een aantal straten. Daar waar het kan wordt de snelheid verlaagd naar 30 km/u. Er zijn verkeersaders waar de fiets en/of het openbaar vervoer prioriteit hebben (zoals de Krispijnseweg en Noordendijk). Een goede bereikbaarheid van de woningen aan de rand van de stad, bij voorkeur per openbaar vervoer of de fiets, is een blijvend aandachtspunt. Recreatieve knooppunten zijn redelijk bereikbaar per auto, net als de sportterreinen. Ook hiervoor zetten we in op vervoer te voet, per fiets of openbaar vervoer, waaronder de Waterbus.